in

LoveLove OMGOMG

7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi

7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi i jak ich uniknąć dzięki komunikacji z dziećmi opartej na mózgu!

7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi

7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi i jak ich uniknąć dzięki komunikacji z dziećmi opartej na mózgu!

Jako dorośli często nieświadomie popełniamy błędy w naszej komunikacji. Często prowadzą one do nieporozumień, konfliktów, a w najgorszym przypadku do zerwania związku.
W tym artykule przedstawimy Ci siedem najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi i podamy cenne wskazówki, jak ich unikać.
Pomagamy Ci skutecznie komunikować się z dziećmi, jednocześnie budując z nimi pełne miłości i szacunku więzi, opierając się na pozytywnej komunikacji z dziećmi opartej na mózgu.

Na czym polega komunikacja z dziećmi oparta na mózgu?
Komunikacja oparta na mózgu to trening oparty na odkryciach neuronaukowych opracowanych przez neuropsychologa i dziecko. Ma na celu przedstawienie wiedzy o naszym mózgu, pochodzącej z badań mózgu, w zrozumiały sposób, aby można było tę wiedzę wykorzystać np. w życiu codziennym do komunikowania się z dziećmi w sposób przyjazny dla mózgu.

Zacznijmy od 7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi:

Zacznijmy od 7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi
Zacznijmy od 7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi

Błąd komunikacyjny nr 1: Krytyka i negatywna ocena

ŹLE: „Zawsze robisz wszystko źle! Dlaczego nie możesz uważać?”

Krytyka i negatywne oceny mogą sprawić, że dzieci poczują się niepewnie i poniosą porażkę. Spada poczucie własnej wartości i działa to demotywująco.

PRAWIDŁOWO: Zamiast obwiniać dziecko, używaj zachęcających słów: „Wierzę w Ciebie! Dasz radę!” jasne, nieoceniające komunikaty: „Proszę, weź szmatę i jeszcze raz wytrzyj wodę”. lub daj dziecku szansę wyciągnięcia wniosków z danej sytuacji: „Co możesz zrobić, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej sytuacji?”

Błąd komunikacyjny nr 2: Ignorowanie lub bagatelizowanie uczuć

ŹLE: „Przestań płakać! Wcale nie jest tak źle!”

Ignorowanie uczuć może utrudniać rozwój emocjonalny Twojego dziecka. Okaż empatię i zrozumienie dla jego uczuć.

POPRAWNIE: Zamiast tego nazwij uczucia dziecka. W ten sposób uczy się, jak odczuwane są uczucia i jak się je nazywa – są to ważne podstawowe umiejętności, dzięki którym mogą później nauczyć się zdrowego, samodzielnego radzenia sobie ze swoimi uczuciami: „Jesteś naprawdę smutny, prawda? Jestem tu dla ciebie . Czy potrzebujesz przytulenia?”

Błąd komunikacyjny nr 3: Niejasna komunikacja

ŹLE: „Zrób to teraz!”

Jasna komunikacja może prowadzić do przejrzystości i blokad komunikacyjnych. Podaj jasne instrukcje i wyjaśnienia, aby uniknąć nieporozumień.

POPRAWNIE: „Proszę włożyć drewniane klocki z powrotem do pudełka, żebym mógł odkurzyć twój pokój”.

Nadmierne karcenie i karanie
Nadmierne karcenie i karanie

Błąd komunikacyjny nr 4: Nadmierne karcenie i karanie

ŹLE: „Zawsze zostawiasz wszystko gdzieś! Jesteś taka zdzirowata! Nie wolno ci dziś oglądać telewizji!”

Nadmierne karcenie i karanie, czyli nienaturalne konsekwencje, prowadzą do poczucia strachu i obniżenia samooceny. Lepiej stosować jasne instrukcje i naturalne konsekwencje.

POPRAWNIE: „Najpierw musimy posprzątać, żeby mieć miejsce na rozpoczęcie nowej gry. Czy mam ci pomóc? Chcesz posprzątać bloki czy samochody?”

Błąd komunikacyjny nr 5: Przerywanie i brak słuchania

ŹLE: „Nie mam teraz czasu. Muszę pracować!”

Przerywanie i nie słuchanie sygnałów dla dziecka, że nie traktujesz jego potrzeb poważnie. Poświęć czas na aktywne słuchanie dziecka i bądź przy nim. To pokazuje mu, że jestem tu bezpieczny. Tutaj mam osobę, która mnie słucha i która jest przy mnie.

PRAWIDŁOWO: Jeśli nie masz czasu, zasygnalizuj dziecku, że wkrótce znajdziesz dla niego czas: „Zauważyłem, że chcesz mi powiedzieć coś ważnego. Potrzebuję jeszcze 10 minut, żeby dokończyć pracę tutaj, a potem” będę tam dla ciebie!” Oczywiście ważne jest też okazanie dziecku rzetelności, bo czy tego nie chcemy też od naszych dzieci?

Błąd komunikacyjny nr 6: Porównania z innymi dziećmi

ŹLE: „Dlaczego nie możesz być tak schludna jak Sarah?”

Porównania z innymi dziećmi mogą mieć wpływ na poczucie własnej wartości Twojego dziecka i zaszkodzić jego rozwojowi. Zamiast tego skup się na indywidualnym postępie i sukcesie.

POPRAWNIE: „W tym dyktandzie masz znacznie mniej błędów niż w poprzednim! Pilnie ćwiczyłeś wielkie i małe litery! Świetnie, tak trzymaj!”

Przeczytaj także: Ataki złości i burze entuzjazmu – Pomóż dziecku radzić sobie z emocjami

Błąd komunikacyjny nr 7: Brak autentyczności

ŹLE: „Wszystko w porządku, nie jestem smutny”.

Brak autentyczności i ukrywanie uczuć może wpłynąć na zaufanie i otwartość w komunikacji. Bądź szczery i autentyczny w swojej komunikacji, aby zbudować silną więź.

POPRAWNIE: „Jest mi dzisiaj bardzo smutno. Ale to nie ma nic wspólnego z tobą”. Rozmawiając o uczuciach, wzmacniasz umiejętności emocjonalne dzieci. W najlepszym przypadku możesz pokazać im zdrowe strategie radzenia sobie z uczuciami. „Potrzebuję tylko krótkiej chwili spokoju i pokoloruję tę mandalę. Czy zechciałabyś usiąść obok mnie i też ją pokolorować?”

Twoje słowa i czyny silnie wpływają na rozwój mózgu dziecka, a co za tym idzie, jego odporność i zdrowie psychiczne.

Twoja inwestycja w dobrą komunikację zwróci się na dłuższą metę i doprowadzi do szczęśliwej i silnej więzi z dzieckiem.

Written by Ewa Frankowski

2 Comments

Leave a Reply

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

W ten sposób możesz z miłością wyznaczać granice swoim dzieciom

W ten sposób możesz z miłością wyznaczać granice swoim dzieciom

Towarzyszenie napadom złości u dzieci

Towarzyszenie napadom złości u dzieci za pomocą komunikacji opartej na mózgu