7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi i jak ich uniknąć dzięki komunikacji z dziećmi opartej na mózgu!
Jako dorośli często nieświadomie popełniamy błędy w naszej komunikacji. Często prowadzą one do nieporozumień, konfliktów, a w najgorszym przypadku do zerwania związku.
W tym artykule przedstawimy Ci siedem najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi i podamy cenne wskazówki, jak ich unikać.
Pomagamy Ci skutecznie komunikować się z dziećmi, jednocześnie budując z nimi pełne miłości i szacunku więzi, opierając się na pozytywnej komunikacji z dziećmi opartej na mózgu.
Na czym polega komunikacja z dziećmi oparta na mózgu?
Komunikacja oparta na mózgu to trening oparty na odkryciach neuronaukowych opracowanych przez neuropsychologa i dziecko. Ma na celu przedstawienie wiedzy o naszym mózgu, pochodzącej z badań mózgu, w zrozumiały sposób, aby można było tę wiedzę wykorzystać np. w życiu codziennym do komunikowania się z dziećmi w sposób przyjazny dla mózgu.
Zacznijmy od 7 najgorszych błędów w komunikacji z dziećmi:
Błąd komunikacyjny nr 1: Krytyka i negatywna ocena
ŹLE: „Zawsze robisz wszystko źle! Dlaczego nie możesz uważać?”
Krytyka i negatywne oceny mogą sprawić, że dzieci poczują się niepewnie i poniosą porażkę. Spada poczucie własnej wartości i działa to demotywująco.
PRAWIDŁOWO: Zamiast obwiniać dziecko, używaj zachęcających słów: „Wierzę w Ciebie! Dasz radę!” jasne, nieoceniające komunikaty: „Proszę, weź szmatę i jeszcze raz wytrzyj wodę”. lub daj dziecku szansę wyciągnięcia wniosków z danej sytuacji: „Co możesz zrobić, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej sytuacji?”
Błąd komunikacyjny nr 2: Ignorowanie lub bagatelizowanie uczuć
ŹLE: „Przestań płakać! Wcale nie jest tak źle!”
Ignorowanie uczuć może utrudniać rozwój emocjonalny Twojego dziecka. Okaż empatię i zrozumienie dla jego uczuć.
POPRAWNIE: Zamiast tego nazwij uczucia dziecka. W ten sposób uczy się, jak odczuwane są uczucia i jak się je nazywa – są to ważne podstawowe umiejętności, dzięki którym mogą później nauczyć się zdrowego, samodzielnego radzenia sobie ze swoimi uczuciami: „Jesteś naprawdę smutny, prawda? Jestem tu dla ciebie . Czy potrzebujesz przytulenia?”
Błąd komunikacyjny nr 3: Niejasna komunikacja
ŹLE: „Zrób to teraz!”
Jasna komunikacja może prowadzić do przejrzystości i blokad komunikacyjnych. Podaj jasne instrukcje i wyjaśnienia, aby uniknąć nieporozumień.
POPRAWNIE: „Proszę włożyć drewniane klocki z powrotem do pudełka, żebym mógł odkurzyć twój pokój”.
Błąd komunikacyjny nr 4: Nadmierne karcenie i karanie
ŹLE: „Zawsze zostawiasz wszystko gdzieś! Jesteś taka zdzirowata! Nie wolno ci dziś oglądać telewizji!”
Nadmierne karcenie i karanie, czyli nienaturalne konsekwencje, prowadzą do poczucia strachu i obniżenia samooceny. Lepiej stosować jasne instrukcje i naturalne konsekwencje.
POPRAWNIE: „Najpierw musimy posprzątać, żeby mieć miejsce na rozpoczęcie nowej gry. Czy mam ci pomóc? Chcesz posprzątać bloki czy samochody?”
Błąd komunikacyjny nr 5: Przerywanie i brak słuchania
ŹLE: „Nie mam teraz czasu. Muszę pracować!”
Przerywanie i nie słuchanie sygnałów dla dziecka, że nie traktujesz jego potrzeb poważnie. Poświęć czas na aktywne słuchanie dziecka i bądź przy nim. To pokazuje mu, że jestem tu bezpieczny. Tutaj mam osobę, która mnie słucha i która jest przy mnie.
PRAWIDŁOWO: Jeśli nie masz czasu, zasygnalizuj dziecku, że wkrótce znajdziesz dla niego czas: „Zauważyłem, że chcesz mi powiedzieć coś ważnego. Potrzebuję jeszcze 10 minut, żeby dokończyć pracę tutaj, a potem” będę tam dla ciebie!” Oczywiście ważne jest też okazanie dziecku rzetelności, bo czy tego nie chcemy też od naszych dzieci?
Błąd komunikacyjny nr 6: Porównania z innymi dziećmi
ŹLE: „Dlaczego nie możesz być tak schludna jak Sarah?”
Porównania z innymi dziećmi mogą mieć wpływ na poczucie własnej wartości Twojego dziecka i zaszkodzić jego rozwojowi. Zamiast tego skup się na indywidualnym postępie i sukcesie.
POPRAWNIE: „W tym dyktandzie masz znacznie mniej błędów niż w poprzednim! Pilnie ćwiczyłeś wielkie i małe litery! Świetnie, tak trzymaj!”
Przeczytaj także: Ataki złości i burze entuzjazmu – Pomóż dziecku radzić sobie z emocjami
Błąd komunikacyjny nr 7: Brak autentyczności
ŹLE: „Wszystko w porządku, nie jestem smutny”.
Brak autentyczności i ukrywanie uczuć może wpłynąć na zaufanie i otwartość w komunikacji. Bądź szczery i autentyczny w swojej komunikacji, aby zbudować silną więź.
POPRAWNIE: „Jest mi dzisiaj bardzo smutno. Ale to nie ma nic wspólnego z tobą”. Rozmawiając o uczuciach, wzmacniasz umiejętności emocjonalne dzieci. W najlepszym przypadku możesz pokazać im zdrowe strategie radzenia sobie z uczuciami. „Potrzebuję tylko krótkiej chwili spokoju i pokoloruję tę mandalę. Czy zechciałabyś usiąść obok mnie i też ją pokolorować?”
Twoje słowa i czyny silnie wpływają na rozwój mózgu dziecka, a co za tym idzie, jego odporność i zdrowie psychiczne.
Twoja inwestycja w dobrą komunikację zwróci się na dłuższą metę i doprowadzi do szczęśliwej i silnej więzi z dzieckiem.
2 Comments
Pingback: Jak Edukować Dzieci W Zakresie Prawidłowego Odżywiania?
Pingback: Który Styl Rodzicielstwa Jest Najlepszy Dla Szczęśliwych Dzieci?