Jak rozpoznać kryzys emocjonalny w okresie dojrzewania
Dojrzewanie to faza, w której młodzi ludzie mogą stawić czoła problemom psychicznym, a dorośli wokół nich nie zdają sobie z tego sprawy. W przypadku placówki oświatowej kryzys emocjonalny jest sytuacją wymagającą ścisłego monitorowania przez dyrekcję szkoły i nauczycieli.
Kontynuuj czytanie tego artykułu, aby dowiedzieć się, czym jest kryzys emocjonalny i dlaczego jest tak powszechny w okresie dojrzewania. Wybraliśmy także informacje, jak rozpoznać ucznia przeżywającego ten moment i pomóc mu.
Co to jest kryzys emocjonalny?
Kryzys emocjonalny to fizyczna reakcja naszego organizmu na intensywny ładunek stresu i niepokoju. Generalnie kryzys wskazuje, że nie potrafimy odpowiednio zarządzać emocjami.
Głównymi przyczynami kryzysu emocjonalnego są:
- urazy;
- straty finansowe lub rodzinne;
- stres;
- Lęk;
- konflikty rodzinne;
- sytuacje przemocy lub molestowania;
- depresja.
Dorośli często nie są w stanie zidentyfikować sygnałów wysyłanych przez ciało, gdy jest na skraju kryzysu emocjonalnego. Samokontrola w obliczu kryzysu jest ważna, ale konieczna jest także nauka rozpoznawania oznak epizodu. W przypadku dzieci i młodzieży sytuacja ta ulega pogorszeniu w miarę, jak dzieci wciąż uczą się rozpoznawać i radzić sobie z własnymi emocjami.
Takie kryzysy są częste w okresie dojrzewania, ponieważ jest to faza, w której młodzi ludzie wykazują silniejsze reakcje emocjonalne. Nie oznacza to, że należy sprawę trywializować; w przeciwnym razie może to prowadzić do większych problemów.
Adolescencja to okres, w którym młodzi ludzie odczuwają presję akademicką związaną z egzaminami wstępnymi na studia, rozczarowaniami w miłości, niską samooceną, stanami lękowymi, a nawet cichą depresją. Uwaga i troska ze strony nauczycieli i kierownictwa szkoły są bardzo ważne, ale identyfikacja oznak wybuchu emocjonalnego nie zawsze jest widoczna.
Jak rozpoznać ucznia w kryzysie?
Należy zauważyć, że kryzys emocjonalny sam w sobie jest już objawem. Ciało sygnalizuje, że zdrowie psychiczne danej osoby wymknęło się spod kontroli poprzez pewne oznaki, takie jak zmiany nastroju, ciągły niepokój i niezadowolenie.
Objawy te można rozpoznać w szkole, obserwując nietypowe postawy młodego człowieka i nietypowe relacje z kolegami z klasy i nauczycielami.
W szczytowym momencie kryzysu osoba może doświadczyć podwyższonego tętna, zawrotów głowy, szybkiego oddechu, nudności, niekontrolowanego płaczu, złości, a nawet agresji.
Przeczytaj także: Czy Twoje dziecko jest bardzo wrażliwe? wskazówki, które warto rozpoznać
Co może zrobić szkoła?
Nie zawsze łatwo jest zidentyfikować objawy poprzedzające kryzys emocjonalny. W takim przypadku kierownictwo szkoły i nauczyciele muszą zwracać uwagę na znaki i edukować uczniów emocjonalnie, aby rozpoznawali swoje myśli i uczucia oraz radzili sobie z nimi. Edukacja społeczno-emocjonalna to sposób na wychowanie młodych ludzi świadomych emocjonalnie, by przynajmniej w obliczu kryzysu zwracali się o pomoc.
Szkoła może także szukać sposobów zachęcania do obserwacji dialogu i nigdy nie lekceważyć uczuć uczniów ani nie sądzić, że jest to wyłączne zadanie rodzin. Ponieważ kryzys emocjonalny jest objawem złego stanu zdrowia psychicznego ucznia, identyfikując jego epizod, szkoła musi jak najszybciej powiadomić osoby za to odpowiedzialne i poinstruować ich, aby zwrócili się o specjalistyczną pomoc.
W tym artykule wyjaśniamy, czym jest kryzys emocjonalny i jak rozpoznać ucznia w kryzysie. Wyjaśniamy także, co szkoła może zrobić, aby pomóc młodym ludziom w tej sytuacji.
1 Comment
Pingback: Odkryj Dlaczego Budzić Autonomię Dziecka I Jej Etapy